Tuesday, February 3, 2009

Sejarah Rawatan Reflexology





Catatan terawal tentang Rawatan Refleksi adalah merujuk kepada lakaran pada 'Tomb Of Ankmahor' tabib kepada Raja Firaun. Lakaran tersebut bermaksud (hieroglyphics) "Don't hurt me" yang dijawab "I will act so you will praise me". Pengkaji sejarah merujuk bahawa lakaran tersebut adalah pada tahun 2330 sebelum masehi.

Dalam tahun 1017, Dr. Wang Wei, salah seorang pengasas rawatan Akupuntur, menggunakan t
eknik menekan zon terapi pada tapak kaki untuk meningkatkan aliran tenaga pada badan.

Pada kurun ke19, Presiden Amerika Garfield menggunakan kaedah rawatan refleksi untuk meningkatkan tahap kesihatan.

Pada kurun ke20, Dr. W. Fitzgerald menemui dan mengesahkan keberkesanan Zon Terapi pada kaki dan tangan dan mengamalkannya dalam rawatan beliau. Rawatan Reflexology pada hari ini banyak merujuk pada catatan beliau http://www.reflexologyinstitute.com
/reflex_fitzgerald.php



ASAS REFLEXOLOGY.

Cara belajar terdapat dalam 2 cara:


Hadir diri (Teori dan Praktikal) sesi latihan berjalan selama 48 jam. Alat tulis dan buku panduan disediakan. Selepas diuji dan lulus pelatih akan di anugerahkan SIJIL. Kos Latihan adalah RM400.00 (Ringgit Malaysia Empat Ratus Sahaja).

Latihan secara Jarak Jauh, pelatih akan di bekalkan dengan buku panduan seterusnya kertas soalan dan kertas kerja yang perlu dikembalikan kepada pengajar. Pembelajaran secara Pos berjalan 3 hingga 4 minggu. Setelah diuji dan lulus pelatih akan di anugerahkan SIJIL. Kos belajar secara Pos adalah RM200.00 (Ringgit Malaysia Dua Ratus Sahaja)

Sila Hubungi:

Master Shahrin Abdullah @ Durin
013-6094788 atau email
reflexologist.my@gmail.com


















No comments:

Post a Comment